Metodologie credite profesionale

METODOLOGIE
privind sistemul de acumulare,
recunoastere si echivalare a creditelor
profesionale transferabile

CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Evaluarea si validarea achiziţiilor dobândite de personalul didactic, de conducere, de îndrumare si de control prin diferite programe si forme de organizare a formării continue se realizează pe baza Sistemului de acumulare, recunoastere si echivalare a creditelor profesionale transferabile.
(2) Sistemul prevăzut la alin. (1) permite flexibilizarea si transparenţă rutelor de formare în contexte variate: formale, nonformale si informale si reglementează cadrul general, instituţional, conceptual si procedural prin care se realizează acumularea, recunoasterea si echivalarea creditelor profesionale transferabile.
ART. 2
Sistemul de acumulare, recunoastere si echivalare a creditelor profesionale transferabile operează cu următoarele concepte de bază:
a) învăţarea pe tot parcursul vieţii;
b) învăţarea în contexte formale;
c învăţarea în contexte nonformale;
d) învăţarea în contexte informale;
e) instituţiile sau organizaţiile în care se realizează învăţarea în contexte formale;
f) instituţiile sau organizaţiile în care se realizează învăţarea în context nonformale;
g) instituţiile sau organizaţiile în care se realizează învăŢarea în context informale;
h) rezultatele învăţării;
i) identificarea rezultatelor învăţării;
j) evaluarea rezultatelor învăţării;
k) validarea rezultatelor învăţării;
l) transferul rezultatelor învăţăriii al creditelor asociate;
m) certificarea rezultatelor învăţării;
n) recunoasterea rezultatelor învăţării;
o) educaţia si formarea profesională;
p) creditele pentru formare profesională;
q) creditul profesional transferabil.
ART. 3
Aplicarea principiului învăţării pe tot parcursul vieţii presupune recunoasterea si validarea, prin Sistemul de acumulare, recunoastere si echivalare a creditelor profesionale transferabile, a achiziţiilor dobândite de personalul didactic, de conducere, de îndrumare si de control în contexte formale, nonformale si informale.
ART. 4
Cadrul conceptual privind descrierea contextelor formale de învăţare este reglementat prin Metodologia de acreditare si evaluare periodică a furnizorilor de programe si a programelor oferite de acestia, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului si sportului. În acest caz, evaluarea si validarea rezultatelor învăţăriisunt asigurate prin parcurgerea si promovarea programelor de formare continuă respective.
ART. 5
Cadrul conceptual privind descrierea contextelor nonformale si informale de învăţare este reglementat prin Metodologia de recunoastere a rezultatelor învăŢării în contexte nonformale si informale a cadrelor didactice si de echivalare a acestora în credite pentru educaţie si formare profesională, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului si sportului.

CAPITOLUL II
Acumularea de credite profesionale transferabile

ART. 6
Personalul didactic, precum si personalul de conducere, de îndrumare si de control din învăţământul preuniversitar este obligat să participe periodic la programe de formare continuă, astfel încât să acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani, considerat de la data promovării examenului de definitivare în învăţământ, minimum 90 de credite profesionale transferabile.
ART. 7
(1) Acumularea de credite profesionale transferabile se realizează prin recunoasterea rezultatelor învăţăriiîn contexte formale, nonformale si informale. (2) Descrierea competenţelor profesionale si a modalităţilor de evaluare si certificare a acestora în cadrul sistemului de credite profesionale transferabile se realizează prin Metodologia formării continue a personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului si sportului.
(3) Nivelurile de competenţă si etapele de dezvoltare în carieră sunt descrise de standardele profesionale pentru profesia didactică, standarde de calitate si competenţe profesionale.
(4) Cuantificarea în credite profesionale transferabile a fiecărei/fiecărui competenţe/nivel de competenţă se realizează în concordanţă cu Metodologia formării continue a personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control si cu standardele profesionale pentru profesia didactică.
ART. 8
Se echivalează cu 90 de credite profesionale transferabile următoarele forme de organizare a formării continue:
a) obţinerea, în intervalul respectiv, a gradului didactic II sau a gradului didactic I;
b) absolvirea de către personalul didactic din educaţia anteprescolară, învăţământul prescolar si din învăţământul general obligatoriu, în intervalul respectiv, a studiilor universitare de master, în domeniul de specialitate sau în domeniul Stiinţele educaţiei;
c) absolvirea, în intervalul respectiv, a studiilor universitare de doctorat în domeniul de specialitate sau în domeniul Stiinţele educaţiei;
d) absolvirea, în intervalul respectiv, a unui program de conversie profesională în învăţământ prin studii postuniversitare;
e) obţinerea, în intervalul respectiv, a unei alte specializări, care atestă obŢinerea de competenţe de predare a unei alte discipline din domeniul fundamental afferent domeniului de specializare înscris pe diploma de licenţă.
ART. 9
(1) Se echivalează cu 60 de credite profesionale transferabile absolvirea în intervalul respectiv a unui curs postuniversitar didactic.
(2) Se pot obţine până la 15 credite profesionale transferabile prin recunoasterea rezultatelor învăţării în contexte nonformale si informale, conform Metodologiei de recunoastere a rezultatelor învăţării în contexte nonformale si informale a cadrelor didactice si de echivalare a acestora în credite pentru educaŢie si formare profesională.
(3) Diferenţa până la cele minimum 90 de credite profesionale transferabile se obţine prin participarea la programe de formare continuă acreditate, după formula: cel puţin 50% credite profesionale transferabile din programe de categoriile 1 si 2 si cel mult 50% credite profesionale transferabile din programe de categoriile 3 si 4, conform Metodologiei de acreditare si evaluare periodică a furnizorilor de programe si a programelor oferite de acestia.
ART. 10
Se pot acumula minimum 90 de credite profesionale transferabile din programe de formare continuă acreditate de Ministerul EducaŢiei, Cercetării, Tineretului si Sportului, după formula: cel puţin 50% credite profesionale transferabile din programe de categoriile 1 si 2 si cel mult 50% credite profesionale transferabile din programe de categoriile 3 si 4, conform Metodologiei de acreditare si evaluare periodică a furnizorilor de programe si a programelor oferite de acestia.

CAPITOLUL III
Echivalarea, evaluarea, validarea si recunoasterea în credite professional Transferabile

ART. 11
Echivalarea în credite profesionale transferabile a formelor de organizare a formării continue prevăzute la art. 8 si art. 9 alin. (1) se face anual, pentru anul scolar precedent.
ART. 12
Echivalarea în credite profesionale transferabile se realizează la solicitarea personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control.
ART. 13
Personalul didactic, de conducere, de îndrumare si de control depune, în perioada 1-15 septembrie, la secretariatul unităţii de învăţământ în care funcţionează un dosar care va conţine cererea de echivalare si copii în conformitate cu originalele ale diplomelor care atestă participarea la formele de organizare a formării continue pentru care solicită echivalarea în credite profesionale transferabile, validate prin semnătura solicitantului.
ART. 14
Responsabilul cu dezvoltarea profesională din unitatea de învăţământ depune la consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ dosarele personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control care solicită echivalarea în credite profesionale transferabile a unor forme de organizare a formării continue.
ART. 15
La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ se constituie prin decizie a directorului o comisie pentru echivalarea în credite profesionale transferabile a formelor de organizare a formării continue enumerate la art. 8.
ART. 16
Comisia este alcătuită din următoarele persoane:
a) directorul unităii de învăţământ;
b) responsabilul cu dezvoltarea profesională;
c) un profesor metodist de la casa corpului didactic.
ART. 17
Comisia se întruneste în intervalul 20 – 30 septembrie al fiecărui an scolar si analizează dosarele personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control care solicită echivalarea.
ART. 18
(1) Comisia se întruneste si analizează dosarele personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control care solicită echivalarea.
(2) În termen de 5 zile de la finalizarea analizării dosarelor, comisia centralizează si afisează rezultatele.
(3) Unitatea de învăţământ eliberează personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control o adeverinţă de echivalare în credite profesionale transferabile, din care rezultă numărul de credite profesionale transferabile acordat.
ART. 19
UnităŢile de învăţământ păstrează dosarele depuse de personalul didactic, de conducere, de îndrumare si de control care solicită echivalarea numărului de credite profesionale transferabile si comunică inspectoratului scolar judeţean/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti informaţii privind formarea continuă a personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control din unitatea de învăţământ respectivă.
ART. 20
Recunoaşterea rezultatelor învăţării şi a creditelor asociate reprezintă procesul prin care se acordă un statut oficial rezultatelor învăţării si creditelor dobândite, evaluate si validate, în vederea recunoasterii acumulării celor minimum 90 de credite profesionale transferabile, conform standardelor profesionale pentru profesia didactică, standardelor de calitate si competenţelor profesionale, potrivit Metodologiei formării continue a personalului didactic, de conducere, de îndrumare si de control.